Поиск :
Личный кабинет :
Электронный каталог: Войскунский, А.Е. - Интернет как пространство познания: психологические аспекты применения гипертекстовых структур
Войскунский, А.Е. - Интернет как пространство познания: психологические аспекты применения гипертекстовых структур
Статья
Автор: Войскунский, А.Е.
Современная зарубежная психология; Journal of modern foreign psychology: Интернет как пространство познания: психологические аспекты применения гипертекстовых структур
The Internet as a space of knowledge: psychological aspects of hypertext structures
2017 г.
ISBN отсутствует
Автор: Войскунский, А.Е.
Современная зарубежная психология; Journal of modern foreign psychology: Интернет как пространство познания: психологические аспекты применения гипертекстовых структур
The Internet as a space of knowledge: psychological aspects of hypertext structures
2017 г.
ISBN отсутствует
Статья
Войскунский, А.Е.
Интернет как пространство познания: психологические аспекты применения гипертекстовых структур = The Internet as a space of knowledge: psychological aspects of hypertext structures / А.Е. Войскунский // Современная зарубежная психология ; Journal of modern foreign psychology / ред. Т.В. Ермолова. – 2017. – Т. 6, № 4. – С. 7—20. – URL: https://psyjournals.ru/jmfp/2017/n4/Voiskounsky.shtml (дата обращения: 02.12.2021).
В психологии Интернета (или киберпсихологии) представлено множество работ по изучению игрового поведения и общения, но не меньшего внимания заслуживают особенности познавательной деятельности. Опосредованный Интернетом поиск информации с помощью ключевых слов и логических операторов, освоение онлайн-материалов, дистантное обучение, наведение справок и т. п. качественно отличны от традиционных методов выполнения познавательной деятельности из-за специфики киберпространства — разнообразные элементы в нем объединены гиперссылками (линками). Оперирование гипертекстовыми структурами (включая гипермедиа) представляет собой характерную особенность осуществления познавательной деятельности. Рассматривается психологическая специфика чтения и понимания гипертекстовых структур в произведениях культуры, в повседневной и учебной деятельности. Отмечается, что в предназначенных для учащихся гипертекстовых документах следует избегать немотивированных ссылок, ввести элементы стандартизации.
In modern researches which could be attributed to psychology of Internet or, put another way, to cyberpsychology, works on game and communicative behavior are massively presented. The article argues that no less attention ofpsychologists should be paid to features of cognitive activity in Internet. It is noted that indirect Internet searchthrough keywords and Boolean operators, as well as reading of found online materials (articles, textbooks and encyclopedias, thematic discussions and posts, news in electronic MEDIA, etc.) alongside with distant learning, inquiry,etc. qualitatively differ from traditional methods of performing cognitive activity, in particular by virtue of a specialorganizational structure of cyberspace-combining various elements through hyperlinks. The saturation of traditionalinformation materials of such links leads to the formation of hypertext structures. Hypertext operation (and hypermedia) is the most characteristic feature of the implementation of the cognitive activity in the modern epoch. Thearticle discusses the psychological specificity of hypertext structures in the process of reading and understanding inworks of artistic culture in everyday life and in training activities. It is noted that hypertext document used for training should avoid unmotivated links and introduce elements of standardization.
Общий = Общая психология
Общий = Информатика, вычислительная техника
Войскунский, А.Е.
Интернет как пространство познания: психологические аспекты применения гипертекстовых структур = The Internet as a space of knowledge: psychological aspects of hypertext structures / А.Е. Войскунский // Современная зарубежная психология ; Journal of modern foreign psychology / ред. Т.В. Ермолова. – 2017. – Т. 6, № 4. – С. 7—20. – URL: https://psyjournals.ru/jmfp/2017/n4/Voiskounsky.shtml (дата обращения: 02.12.2021).
В психологии Интернета (или киберпсихологии) представлено множество работ по изучению игрового поведения и общения, но не меньшего внимания заслуживают особенности познавательной деятельности. Опосредованный Интернетом поиск информации с помощью ключевых слов и логических операторов, освоение онлайн-материалов, дистантное обучение, наведение справок и т. п. качественно отличны от традиционных методов выполнения познавательной деятельности из-за специфики киберпространства — разнообразные элементы в нем объединены гиперссылками (линками). Оперирование гипертекстовыми структурами (включая гипермедиа) представляет собой характерную особенность осуществления познавательной деятельности. Рассматривается психологическая специфика чтения и понимания гипертекстовых структур в произведениях культуры, в повседневной и учебной деятельности. Отмечается, что в предназначенных для учащихся гипертекстовых документах следует избегать немотивированных ссылок, ввести элементы стандартизации.
In modern researches which could be attributed to psychology of Internet or, put another way, to cyberpsychology, works on game and communicative behavior are massively presented. The article argues that no less attention ofpsychologists should be paid to features of cognitive activity in Internet. It is noted that indirect Internet searchthrough keywords and Boolean operators, as well as reading of found online materials (articles, textbooks and encyclopedias, thematic discussions and posts, news in electronic MEDIA, etc.) alongside with distant learning, inquiry,etc. qualitatively differ from traditional methods of performing cognitive activity, in particular by virtue of a specialorganizational structure of cyberspace-combining various elements through hyperlinks. The saturation of traditionalinformation materials of such links leads to the formation of hypertext structures. Hypertext operation (and hypermedia) is the most characteristic feature of the implementation of the cognitive activity in the modern epoch. Thearticle discusses the psychological specificity of hypertext structures in the process of reading and understanding inworks of artistic culture in everyday life and in training activities. It is noted that hypertext document used for training should avoid unmotivated links and introduce elements of standardization.
Общий = Общая психология
Общий = Информатика, вычислительная техника