Поиск :
Личный кабинет :
Электронный каталог: Бондаренко, И.Н. - Проблемы взаимосвязи школьной вовлеченности и академических достижений у современных подростков
Бондаренко, И.Н. - Проблемы взаимосвязи школьной вовлеченности и академических достижений у современных подростков
Статья
Автор: Бондаренко, И.Н.
Современная зарубежная психология; Journal of modern foreign psychology: Проблемы взаимосвязи школьной вовлеченности и академических достижений у современных подростков
Problems of the relationship between school engagement and academic achievements in modern teenagers
2020 г.
ISBN отсутствует
Автор: Бондаренко, И.Н.
Современная зарубежная психология; Journal of modern foreign psychology: Проблемы взаимосвязи школьной вовлеченности и академических достижений у современных подростков
Problems of the relationship between school engagement and academic achievements in modern teenagers
2020 г.
ISBN отсутствует
Статья
Бондаренко, И.Н.
Проблемы взаимосвязи школьной вовлеченности и академических достижений у современных подростков = Problems of the relationship between school engagement and academic achievements in modern teenagers / И.Н. Бондаренко, Ю.А. Ишмуратова, И.Ю. Цыганов // Современная зарубежная психология ; Journal of modern foreign psychology / ред. Т.В. Ермолова. – 2020. – Т. 9, № 4. – С. 77-88. – URL: https://psyjournals.ru/jmfp/2020/n4/Bondarenko_Ishmuratova_Tsyganov.shtml (дата обращения: 15.12.2021).
Статья посвящена актуальной проблеме школьной вовлеченности как предиктора высокой академической успеваемости. На материале зарубежных исследований анализируются факторы, поддерживающие и ослабляющие эту вовлеченность. Особенностью исследования является анализ возрастной специфики вовлеченности, находящейся в стадии становления, и внимание к сложностям подростков поколения Z, особенно уязвимых в ситуации эпидемии коронавируса из-за высокой личностной тревожности. Рассмотрены два ведущих подхода к школьной вовлеченности: Северо-Американская модель Фредрикc (Fredricks) и др. (2004) и Европейский подход Шауфели (Schaufeli) и др. (2002). Выявлена недостаточная изученность когнитивного аспекта вовлеченности в плане развития осознанной саморегуляции и жизнестойкости, выступающих ресурсами преодоления трудностей в учебе и стресса. Предложена авторская теоретическая модель взаимосвязи школьной вовлеченности и академической успеваемости с факторами, поддерживающими вовлеченность и мешающими ее проявлению. Модель позволит изучить специфику причинно-следственных связей между исследуемыми конструктами, проанализировать возрастной аспект становления вовлеченности, предложить прогностические модели эффектов школьной вовлеченности в предсказании академических достижений.
The article focuses on the current problem of school engagement as a predictor of high academic performance. It is based on the data of international studies, which underlie the presented analysis of the factors that support and weaken this engagement. The special thing about the study is the analysis of the age specificity of engagement, which is still in the process of its engagement, and also attention to the difficulties of Generation Z adolescents, who are especially vulnerable in the situation of the coronavirus epidemic due to high personal anxiety. Two leading approaches to school engagement are reviewed: The North American model by Fredricks et al. (2004) and the European Approach by Schaufeli et al. (2002). Insufficient knowledge of the cognitive aspect of engagement was revealed in terms of the development of conscious self-regulation and resilience, which are resources for overcoming difficulties in learning and overcoming stressful situations. A theoretical model is proposed concerning the relationship between school engagement and academic performance with factors that support and hinder engagement. The model will allow us to study the specifics of the causal relationships between the constructs under study, analyze the age aspect of the formation of engagement, and offer predictive models of the efficiency of school engagement in predicting academic achievement.
Общий = Детская психология
Общий = Образование. Педагогическая наука : Общеобразовательная школа. Педагогика школы
Бондаренко, И.Н.
Проблемы взаимосвязи школьной вовлеченности и академических достижений у современных подростков = Problems of the relationship between school engagement and academic achievements in modern teenagers / И.Н. Бондаренко, Ю.А. Ишмуратова, И.Ю. Цыганов // Современная зарубежная психология ; Journal of modern foreign psychology / ред. Т.В. Ермолова. – 2020. – Т. 9, № 4. – С. 77-88. – URL: https://psyjournals.ru/jmfp/2020/n4/Bondarenko_Ishmuratova_Tsyganov.shtml (дата обращения: 15.12.2021).
Статья посвящена актуальной проблеме школьной вовлеченности как предиктора высокой академической успеваемости. На материале зарубежных исследований анализируются факторы, поддерживающие и ослабляющие эту вовлеченность. Особенностью исследования является анализ возрастной специфики вовлеченности, находящейся в стадии становления, и внимание к сложностям подростков поколения Z, особенно уязвимых в ситуации эпидемии коронавируса из-за высокой личностной тревожности. Рассмотрены два ведущих подхода к школьной вовлеченности: Северо-Американская модель Фредрикc (Fredricks) и др. (2004) и Европейский подход Шауфели (Schaufeli) и др. (2002). Выявлена недостаточная изученность когнитивного аспекта вовлеченности в плане развития осознанной саморегуляции и жизнестойкости, выступающих ресурсами преодоления трудностей в учебе и стресса. Предложена авторская теоретическая модель взаимосвязи школьной вовлеченности и академической успеваемости с факторами, поддерживающими вовлеченность и мешающими ее проявлению. Модель позволит изучить специфику причинно-следственных связей между исследуемыми конструктами, проанализировать возрастной аспект становления вовлеченности, предложить прогностические модели эффектов школьной вовлеченности в предсказании академических достижений.
The article focuses on the current problem of school engagement as a predictor of high academic performance. It is based on the data of international studies, which underlie the presented analysis of the factors that support and weaken this engagement. The special thing about the study is the analysis of the age specificity of engagement, which is still in the process of its engagement, and also attention to the difficulties of Generation Z adolescents, who are especially vulnerable in the situation of the coronavirus epidemic due to high personal anxiety. Two leading approaches to school engagement are reviewed: The North American model by Fredricks et al. (2004) and the European Approach by Schaufeli et al. (2002). Insufficient knowledge of the cognitive aspect of engagement was revealed in terms of the development of conscious self-regulation and resilience, which are resources for overcoming difficulties in learning and overcoming stressful situations. A theoretical model is proposed concerning the relationship between school engagement and academic performance with factors that support and hinder engagement. The model will allow us to study the specifics of the causal relationships between the constructs under study, analyze the age aspect of the formation of engagement, and offer predictive models of the efficiency of school engagement in predicting academic achievement.
Общий = Детская психология
Общий = Образование. Педагогическая наука : Общеобразовательная школа. Педагогика школы