Поиск :
Личный кабинет :
Электронный каталог: Лубовский, Д.В. - Исследования психологического благополучия слабоуспевающих обучающихся в школах США
Лубовский, Д.В. - Исследования психологического благополучия слабоуспевающих обучающихся в школах США
Статья
Автор: Лубовский, Д.В.
Современная зарубежная психология; Journal of modern foreign psychology: Исследования психологического благополучия слабоуспевающих обучающихся в школах США
Studies of the psychological well-being of low-performing students in US schools
2019 г.
ISBN отсутствует
Автор: Лубовский, Д.В.
Современная зарубежная психология; Journal of modern foreign psychology: Исследования психологического благополучия слабоуспевающих обучающихся в школах США
Studies of the psychological well-being of low-performing students in US schools
2019 г.
ISBN отсутствует
Статья
Лубовский, Д.В.
Исследования психологического благополучия слабоуспевающих обучающихся в школах США = Studies of the psychological well-being of low-performing students in US schools / Д.В. Лубовский // Современная зарубежная психология ; Journal of modern foreign psychology / ред. Т.В. Ермолова. – 2019. – Т. 8, № 1. – С. 36-42. – URL: https://psyjournals.ru/jmfp/2019/n1/Lubovsky.shtml (дата обращения: 08.12.2021).
В статье рассматриваются исследования психологического благополучия слабоуспевающих школьников и личностных коррелят неуспеваемости в школьной психологии США. Одним из важнейших направлений является исследование вовлеченности в учение как предиктора успеваемости/неуспеваемости. Разрабатываются исследовательские инструменты оценки вовлеченности в учение как для начальной, так и для средней школы. Проанализированы исследования личностных факторов неуспеваемости представителей расовых и этнических групп, в том числе афроамериканцев, исследования семейных факторов, негативно влияющих на успеваемость. Приведены примеры исследований в области психологической помощи слабоуспевающим школьникам и их семьям, а также программ, разрабатываемых для профилактики негативных эмоций как фактора неуспеваемости, в том числе позитивное образование по М. Селигману. Рассматриваются противоречия в данной области исследований, показаны возможности их преодоления на основе принципов теории развивающего обучения и теоретических основ отечественной психологии образования.
The article analyzes the psychological well-being of poorly performing schoolchildren and the personal correlates of academic failure as they are presented in the US school psychology. One of the most important areas is the study of academic engagement as a predictor of academic performance / failure. Research tools are being developed to assess engagement in learning for both primary and secondary schools. The article also analyzes the study of personal factors of poor school performance in representatives of different racial and ethnic groups, including AfroAmericans, the studies of family factors that adversely affect school performance. Examples of research in the field of psychological assistance to poorly performing schoolchildren and their families, as well as programs developed for the prevention of negative emotions as a factor of academic failure, including positive education according to M. Seligman, are discussed. The article considers the contradictions in this field of research, shows the possibilities of overcoming them on the basis of the principles of the theory of developmental education and the theoretical foundations of the Russian educational psychology.
Общий = Общая психология
Общий = Образование. Педагогическая наука
Лубовский, Д.В.
Исследования психологического благополучия слабоуспевающих обучающихся в школах США = Studies of the psychological well-being of low-performing students in US schools / Д.В. Лубовский // Современная зарубежная психология ; Journal of modern foreign psychology / ред. Т.В. Ермолова. – 2019. – Т. 8, № 1. – С. 36-42. – URL: https://psyjournals.ru/jmfp/2019/n1/Lubovsky.shtml (дата обращения: 08.12.2021).
В статье рассматриваются исследования психологического благополучия слабоуспевающих школьников и личностных коррелят неуспеваемости в школьной психологии США. Одним из важнейших направлений является исследование вовлеченности в учение как предиктора успеваемости/неуспеваемости. Разрабатываются исследовательские инструменты оценки вовлеченности в учение как для начальной, так и для средней школы. Проанализированы исследования личностных факторов неуспеваемости представителей расовых и этнических групп, в том числе афроамериканцев, исследования семейных факторов, негативно влияющих на успеваемость. Приведены примеры исследований в области психологической помощи слабоуспевающим школьникам и их семьям, а также программ, разрабатываемых для профилактики негативных эмоций как фактора неуспеваемости, в том числе позитивное образование по М. Селигману. Рассматриваются противоречия в данной области исследований, показаны возможности их преодоления на основе принципов теории развивающего обучения и теоретических основ отечественной психологии образования.
The article analyzes the psychological well-being of poorly performing schoolchildren and the personal correlates of academic failure as they are presented in the US school psychology. One of the most important areas is the study of academic engagement as a predictor of academic performance / failure. Research tools are being developed to assess engagement in learning for both primary and secondary schools. The article also analyzes the study of personal factors of poor school performance in representatives of different racial and ethnic groups, including AfroAmericans, the studies of family factors that adversely affect school performance. Examples of research in the field of psychological assistance to poorly performing schoolchildren and their families, as well as programs developed for the prevention of negative emotions as a factor of academic failure, including positive education according to M. Seligman, are discussed. The article considers the contradictions in this field of research, shows the possibilities of overcoming them on the basis of the principles of the theory of developmental education and the theoretical foundations of the Russian educational psychology.
Общий = Общая психология
Общий = Образование. Педагогическая наука