Поиск :
Личный кабинет :
Электронный каталог: Катунова, В.В. - Проявления агрессии у учащихся с синдромом дефицита внимания (и гиперактивности)
Катунова, В.В. - Проявления агрессии у учащихся с синдромом дефицита внимания (и гиперактивности)
![](/opacunicode/app/webroot/img/doctypes/6.gif)
Статья
Автор: Катунова, В.В.
Современная зарубежная психология; Journal of modern foreign psychology: Проявления агрессии у учащихся с синдромом дефицита внимания (и гиперактивности)
Reasons for reduced learning motivation in students with attention deficit hyperactivity disorder
2019 г.
ISBN отсутствует
Автор: Катунова, В.В.
Современная зарубежная психология; Journal of modern foreign psychology: Проявления агрессии у учащихся с синдромом дефицита внимания (и гиперактивности)
Reasons for reduced learning motivation in students with attention deficit hyperactivity disorder
2019 г.
ISBN отсутствует
Статья
Катунова, В.В.
Проявления агрессии у учащихся с синдромом дефицита внимания (и гиперактивности) = Reasons for reduced learning motivation in students with attention deficit hyperactivity disorder / В.В. Катунова // Современная зарубежная психология ; Journal of modern foreign psychology / ред. Т.В. Ермолова. – 2019. – Т. 8, № 3. – С. 7-15. – URL: https://psyjournals.ru/jmfp/2019/n3/Katunova.shtml (дата обращения: 13.12.2021).
В статье рассматриваются исследования взаимосвязи СДВ(Г) у детей и подростков с различными проявлениями агрессии, преимущественно в учебной среде. На основе представленных в современной зарубежной литературе результатов исследований выделены основные формы проявления агрессии и частота их встречаемости в дошкольном и школьном возрасте относительно подтипов СДВ(Г) и наличия сопутствующих клинических нарушений поведения. Цель этой статьи — показать, что для детей и подростков с СДВ(Г) более выражена ненаправленная и немотивированная агрессия (реактивный тип), обусловленная психофизиологическими особенностями самого заболевания. Комплекс психологических и социальных проблем, формирующийся вокруг поведения таких учащихся, чаще имеет вторичное происхождение. Его профилактика — это основная цель работы психологов образовательных учреждений. В статье показаны возможности применения типологии агрессивных проявлений при СДВ(Г) для психологической и клинической практики, а также для организации учебной среды.
The article discusses the study of the relationship of ADHD in children and adults with their learning motivation at the neurological and behavioral levels. On the basis of the results of research presented in modern foreign literature, two categories of reasons for the decline in learning motivation among students with ADHD are identified: external and internal. The purpose of this article is to emphasize that the system of motivation in patients with ADHD has deeper impairments than is commonly believed due to neurological disorders of the brain, as well as complex social problems, and present these results as an explanation of motivational and educational problems faced by students with ADHD. The article also presents possible directions for coordinating the reasons for the decline in academic motivation in ADHD and psychological theories of its formation (SDT, AGT and SCT). The possibilities of applying these theories for psychological and pedagogical solutions to the problems of motivation among students with ADHD are shown. The results of the analysis of the reviewed scientific papers indicate the need for a comprehensive account of the factors that reduce motivation in developing a system of recommendations for students with ADHD — for organizing their learning environment and planning the individual trajectory of their development.
Общий = Образование. Педагогическая наука : Общеобразовательная школа. Педагогика школы
Общий = Детская психология
Катунова, В.В.
Проявления агрессии у учащихся с синдромом дефицита внимания (и гиперактивности) = Reasons for reduced learning motivation in students with attention deficit hyperactivity disorder / В.В. Катунова // Современная зарубежная психология ; Journal of modern foreign psychology / ред. Т.В. Ермолова. – 2019. – Т. 8, № 3. – С. 7-15. – URL: https://psyjournals.ru/jmfp/2019/n3/Katunova.shtml (дата обращения: 13.12.2021).
В статье рассматриваются исследования взаимосвязи СДВ(Г) у детей и подростков с различными проявлениями агрессии, преимущественно в учебной среде. На основе представленных в современной зарубежной литературе результатов исследований выделены основные формы проявления агрессии и частота их встречаемости в дошкольном и школьном возрасте относительно подтипов СДВ(Г) и наличия сопутствующих клинических нарушений поведения. Цель этой статьи — показать, что для детей и подростков с СДВ(Г) более выражена ненаправленная и немотивированная агрессия (реактивный тип), обусловленная психофизиологическими особенностями самого заболевания. Комплекс психологических и социальных проблем, формирующийся вокруг поведения таких учащихся, чаще имеет вторичное происхождение. Его профилактика — это основная цель работы психологов образовательных учреждений. В статье показаны возможности применения типологии агрессивных проявлений при СДВ(Г) для психологической и клинической практики, а также для организации учебной среды.
The article discusses the study of the relationship of ADHD in children and adults with their learning motivation at the neurological and behavioral levels. On the basis of the results of research presented in modern foreign literature, two categories of reasons for the decline in learning motivation among students with ADHD are identified: external and internal. The purpose of this article is to emphasize that the system of motivation in patients with ADHD has deeper impairments than is commonly believed due to neurological disorders of the brain, as well as complex social problems, and present these results as an explanation of motivational and educational problems faced by students with ADHD. The article also presents possible directions for coordinating the reasons for the decline in academic motivation in ADHD and psychological theories of its formation (SDT, AGT and SCT). The possibilities of applying these theories for psychological and pedagogical solutions to the problems of motivation among students with ADHD are shown. The results of the analysis of the reviewed scientific papers indicate the need for a comprehensive account of the factors that reduce motivation in developing a system of recommendations for students with ADHD — for organizing their learning environment and planning the individual trajectory of their development.
Общий = Образование. Педагогическая наука : Общеобразовательная школа. Педагогика школы
Общий = Детская психология