Поиск :
Личный кабинет :
Электронный каталог: Кочетова, Ю.А. - Эмоциональный интеллект и одаренность в зарубежных исследованиях
Кочетова, Ю.А. - Эмоциональный интеллект и одаренность в зарубежных исследованиях
Статья
Автор: Кочетова, Ю.А.
Современная зарубежная психология; Journal of modern foreign psychology: Эмоциональный интеллект и одаренность в зарубежных исследованиях
Emotional intelligence and giftednessin foreign studies
2021 г.
ISBN отсутствует
Автор: Кочетова, Ю.А.
Современная зарубежная психология; Journal of modern foreign psychology: Эмоциональный интеллект и одаренность в зарубежных исследованиях
Emotional intelligence and giftednessin foreign studies
2021 г.
ISBN отсутствует
Статья
Кочетова, Ю.А.
Эмоциональный интеллект и одаренность в зарубежных исследованиях = Emotional intelligence and giftednessin foreign studies / Ю.А. Кочетова, М.В. Климакова // Современная зарубежная психология ; Journal of modern foreign psychology / ред. Т.В. Ермолова. – 2021. – Т. 10, № 4. – С. 55-63. – URL: https://psyjournals.ru/jmfp/2021/n4/Kochetova_Klimakova.shtml (дата обращения: 18.01.2022).
В настоящее время увеличивается количество исследований, посвященных изучению эмоционального интеллекта в контексте одаренности. Проблема эмоционального интеллекта одаренных является значимой для определения направлений психологической помощи в практической работе психолога с данной категорией обучающихся, а также для выявления важных факторов, которые необходимо учитывать при построении психотерапевтической и консультативной работы. Цель статьи — обзор зарубежных исследований, посвященных изучению уровня развития эмоционального интеллекта одаренных, связи эмоционального интеллекта одаренных с эмоционально-личностной сферой. Рассмотрены исследования, изучающие связь эмоционального интеллекта одаренных с самооценкой, самоактуализацией, креативностью. Приведены результаты экспериментов, показывающих роль эмоционального интеллекта в использовании копинг-стратегий и стратегий принятия решений. Проанализирована связь эмоционального интеллекта одаренных с академической успешностью. Учет выявленных взаимосвязей поможет разработать и внедрить более эффективные программы психолого-педагогического сопровождения одаренных лиц.
Currently, the number of studies devoted to the investigation of emotional intelligence in the context of giftedness is increasing. The problem of emotional intelligence of gifted people is significant for determining the directions of psychological assistance in the practical work of a psychologist with this category of students, as well as for identifying significant factors that must be taken into account when building psychotherapeutic and consulting work with gifted people. The purpose of the article is to review foreign studies concerning the level of the development of emotional intelligence of gifted people, the link of emotional intelligence of gifted people with the emotional and personal spheres. The article considers the studies that investigate the interplay of emotional intelligence of gifted people with self-esteem, self-actualization, creativity. The article reviews the results of studies concerning the role of emotional intelligence in the use of coping strategies and decision-making strategies. The correlation of emotional intelligence of gifted students with academic adaptation is also analyzed. Taking into account the identified relationships will help to develop and implement more effective programs of psychological and pedagogical support for gifted people.
Общий = Общая психология
Общий = Детская психология : Одаренные дети
Кочетова, Ю.А.
Эмоциональный интеллект и одаренность в зарубежных исследованиях = Emotional intelligence and giftednessin foreign studies / Ю.А. Кочетова, М.В. Климакова // Современная зарубежная психология ; Journal of modern foreign psychology / ред. Т.В. Ермолова. – 2021. – Т. 10, № 4. – С. 55-63. – URL: https://psyjournals.ru/jmfp/2021/n4/Kochetova_Klimakova.shtml (дата обращения: 18.01.2022).
В настоящее время увеличивается количество исследований, посвященных изучению эмоционального интеллекта в контексте одаренности. Проблема эмоционального интеллекта одаренных является значимой для определения направлений психологической помощи в практической работе психолога с данной категорией обучающихся, а также для выявления важных факторов, которые необходимо учитывать при построении психотерапевтической и консультативной работы. Цель статьи — обзор зарубежных исследований, посвященных изучению уровня развития эмоционального интеллекта одаренных, связи эмоционального интеллекта одаренных с эмоционально-личностной сферой. Рассмотрены исследования, изучающие связь эмоционального интеллекта одаренных с самооценкой, самоактуализацией, креативностью. Приведены результаты экспериментов, показывающих роль эмоционального интеллекта в использовании копинг-стратегий и стратегий принятия решений. Проанализирована связь эмоционального интеллекта одаренных с академической успешностью. Учет выявленных взаимосвязей поможет разработать и внедрить более эффективные программы психолого-педагогического сопровождения одаренных лиц.
Currently, the number of studies devoted to the investigation of emotional intelligence in the context of giftedness is increasing. The problem of emotional intelligence of gifted people is significant for determining the directions of psychological assistance in the practical work of a psychologist with this category of students, as well as for identifying significant factors that must be taken into account when building psychotherapeutic and consulting work with gifted people. The purpose of the article is to review foreign studies concerning the level of the development of emotional intelligence of gifted people, the link of emotional intelligence of gifted people with the emotional and personal spheres. The article considers the studies that investigate the interplay of emotional intelligence of gifted people with self-esteem, self-actualization, creativity. The article reviews the results of studies concerning the role of emotional intelligence in the use of coping strategies and decision-making strategies. The correlation of emotional intelligence of gifted students with academic adaptation is also analyzed. Taking into account the identified relationships will help to develop and implement more effective programs of psychological and pedagogical support for gifted people.
Общий = Общая психология
Общий = Детская психология : Одаренные дети